Novela zákona o ochraně spotřebitele přináší změny ve vztazích mezi zákazníky a obchodníky. Tyto změny se týkají také reklamací. Novela by měla platit už před Vánoci.
Odpovědnost za vady se prodlužuje
Odpovědnost za vady se nově prodlužuje, což jistě potěší samotné zákazníky. Prodlužuje se lhůta z původních 6 měsíců na 12 měsíců. Pokud se tedy objeví vada na výrobku prvních 12 měsíců od koupi, předpokládá se, že zboží bylo vadné už v okamžiku zakoupení. Poté obchodník musí prokázat, že vada zboží nebyla již od převzetí, pokud by chtěl reklamaci zamítnout a tvrdit, že si vadu např. způsobil sám spotřebitel.
Jestliže se vada na zboží projeví po této roční lhůtě do 2 let od převzetí zboží, obrací se důkazní povinnost na zákazníka a zákazník musí prokázat, že vada nevznikla jeho vinou, ale byla přítomna již v době předání zboží. Na základě prokázání prodejce uzná, či neuzná reklamaci.
Spotřebitelský server dTest však poukazuje na situaci, kdy se prodejci povede prokázat, že vada na věci v době převzetí nebyla, ale že se vyskytla teprve poté.
„Dosud mohli spotřebitelé reklamovat vadu, která se vyskytla u zboží do dvou let od převzetí. Po novelizaci však podnikatel reklamaci může zamítnout s tvrzením, že při převzetí bylo zboží bez vad. Novela totiž zavádí poměrně zjednodušené pravidlo, kdy bude platit, že pokud není vada na věci už při jejím převzetí, nelze zboží reklamovat,“ upozornila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.